torsdag 20 september 2012

Frågan lyder..

Månadens största huvudbry är för mig följande;
Hur kommer det sig att så fort ordet "Facebook" nämns i svensk media så uttalas det mycket märkligt.  Ordet "book" i det sammansatta ordet "Facebook" uttalas då inte längre så som man uttalar "book" när man t ex säger meningen I read a book, alltså [bokk]. Helt plötsligt heter det "buuk" och uttalas [bukk]. VA!? Vad händer!?

Har jag missat något? Finns det någon grammatisk regel som säger att om man gör ett sammansatt ord av 1. namnet på en del av människokroppen, och 2. någon typ av litterär form, så förvrängs uttalet? Finns det kanske en regel som är enklare än så?
Jag måste få veta om det finns ett svar på detta. Är det bara jag som lagt märke till detta?
Jag orkar inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar